Dagen Uren Minuten Seconden
Als de afteller het niet doet even op F5 drukken of vernieuwen.

zondag, juli 23, 2006

Scots Evening

Vol kracht en passieDeze avond is hier een begrip. Een avond vol Schotse gewoontes, dansen, taal, poezie en noem maar op. Ik had er veel over gehoord dus ging er met een goed gevoel naar toe. En ik had al 10 keer gevraagd wat voor mensen er kwamen maar achteraf weet ik waarom ze toen vaag bleven. Allemaal oudjes... Maarja, het was nog steeds leuk.

Er werd eerst een traditionele haggis binnengebracht. Begeleid door een doedelzak-speler. Daar werd daarna traditioneel een Schots gedicht over uitgesproken door een echte Schot. Tijdens het voordragen sneed hij ook meteen de schapenmaag open. Vervolgens werd er geproost met whisky.

De haggis zelf werd opgediend en er werd uitbundig gegeten. Tussendoor kwamen er oude Schotse liederen tussendoor. Heerlijk bassen. Intussen waren er al heel wat zat. Ik werd op een moment verplicht om mee te dansen op een meest vreemde manier. Schots. Daar zijn gelukkig geen foto's van...

Vervolgens nog even een solo van de doedelzak speler en vervolgens opruimen. Een hele geslaagde avond. Na het opruimen ging iedereen naar huis maar ben ik nog even gaan doorzakken in de kroeg met wat lokale maori's die bij de marae werken. De marae is de heilige plek voor de maori's zoals voor de christenen de ker. De woonplaats van de maori-koningin is ook een marae en daar werken deze mensen. Ik werd uitgenodigd voor een groot feest. De 75e verjaardag van de koningin op Zondag 23 Juli.

Doedelzak blazer

Je zult even je beeld moeten draaien of je hoofd....


Update 24 Juli:
Ik ben niet naar de verjaardag gegaan uiteindelijk aangezien er een heleboel half-gangster maor's voor de deur van het hek van de marae rondhingen en ik toch niet zo'n zin in gezeur en problemen wou.